Foto: Pexels.com

Trafikanterne i mange fynske kommuner kan se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Ifølge rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan, som har udarbejdet en analyse for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, kan den stigende trængsel på vejene gør det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere. I denne forbindelse vil nogle virksomheder få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i år 2035.

Trafik, der snegler sig afsted og lange køer, er allerede hverdagskost for mange pendlere på Fyn. Heraf er der udsigt til, at pendlerne kommer til at bruge endnu mere tid i trafikken til og fra arbejde, hvis infrastrukturen ikke bliver forbedret. Analysen fra rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan viser, at trængslen på Fyn vil stige med hele 87 procent i år 2035 sammenlignet med år 2015. 

For de fynske virksomheder kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, som ikke bor i nærområdet.

Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten”, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.

Kommunale forskelle

Hvis man som pendler er villig til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil eksempelvis virksomheder i Middelfart Kommune have 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i år 2035, hvis altså infrastrukturen ikke bliver udbygget. 

Virksomhederne på Langeland vil også opleve et fald på 10 procents mindre arbejdskraft til rådighed, mens det i Odense vil blive reduceret med 8 procent. Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej.

Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange infrastrukturprojekter, der bare ligger og samler støv. Vi skal udbygge vejnettet, gøre jernbanen mere attraktiv og skabe en bedre mobilitet og sammenhæng mellem de forskellige transportformer, så pendlerne ikke spilder unødig tid i trafikken. Fx er der brug at få udbygget motorvejen syd om Odense og få bedre togdrift på Svendborgbanen og på Vestfyn”, siger branchedirektør Henrik Friis.

Fynske virksomheder i kommunerne Assens, Kerteminde, Nyborg og Nordfyn vil have 7 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035. Svendborg og Faaborg-Midtfyn kommune bliver opland for henholdsvis 6 og 5 procent mindre arbejdskraft.