Foto: Administrerende direktør Martin Peters, SR-Gruppen

Kalkstabilisering og Rumleriller har fået fint selskab af remix af asfaltbelægninger, kantsten og afvanding i lange baner samt bitumenstabiliseret materiale

Når Martin Peters sætter noget i værk så rumler det. Denne rumlen betyder at der sker væsentligt færre trafikulykker som følge af døsige bilister. Rumleriller på vejene giver op til 60 procent færre ulykker vurderer Sagkundskaben. Bilisterne har i bogstaveligste forstand får et wake up-call, når øjnene bliver tunge og bilens hjul kommer i kontakt med rillerne i vejens midte eller side.

Det er 10 år siden, at Martin Peters begyndte at lave rumleriller med sinuskurven, der resultere i larm og vibrationer inde i bilen, men ikke udenfor. Sammen med betonfræsning markere rumleriet starten på SR-Gruppen, hvor slidte og ødelagte betongulve fræses væk, så der efterfølgende kan lægges nye.

Efter ganske kort tid spurgte den østrigske kæmpe-entreprenør Strabag, om hans nye virksomhed samtidig også kunne stabilisere underlaget på nye veje. Strabag har fået tildelt entreprisen på anlæg af motorvejen fra Kliplev til Sønderborg. Efter danske traditioner skulle det lidt utraditionelt foregå med genanvendelse af de store mængder jord, der allerede var på stedet. Blot i kalk- og cementstabiliseret form.

Det kunne han godt, og derfor skulle jordstabiliseringen altså køre parløb med rumlerillerne i det nye selskab SR-Gruppen. De efterfølgende to år havde SR-Gruppen øget bestanden af store stabiliseringssæt til i alt tre enheder. 

300 sagde tillykke
For få dage siden markerede Martin Peters SR-Gruppens de første 10 år ved at åbne hovedkvarteret i Vejen for omkring 300 gæster og. Der blev i øvrigt snakket veje i Vejen både under buffeten og ved paraden af firmaets mange vejmaskiner, der var blevet hentet hjem i anledning af den store dag. Materiellet er normalt kun hjemme i Vejen, hvis der er behov det på værkstedet. De er i øvrigt i  sving på forskellige projekter rundt om i hele landet samt i Sverige.

”Siden starten med sinusrumleriller og efterfølgende jordstabilisering med både kalk og cement, har vi fået flere andre ben at stå på. I februar 2013 stiftede vi SR-Gruppen Asfalt og begyndte at lave remix af allerede eksisterende vejbelægninger. Tre måneder senere lavede vi SR-Gruppen Smartbeton med insitu-støbning af kantsten og afvandingskanaler. I juli 2014 fandt vi ud af, at det var mest praktisk at samle alle aktiviteterne under SR-Gruppen i ét selskab, som det er i dag. ”, fortæller Martin Peters. 

Bitumenstabilisering med potentiale
Der var altså fuld aktivitet på i alt fem forskellige fronter fra SR-Gruppens oprindelige adresse i Vorbasse nord for Vejen. Den 1. januar 2018 flyttede hele selskabet til den nuværende adresse på Fuglesangsallé i Vejen, hvor Martin Peters samtidig havde købt NCC Roads’ gamle hovedsæde. Der var altså ikke langt til igen at øge antallet af discipliner inden for vejvedligehold og vejbygning. SR-Gruppen A/S købte et KMA-anlæg til blanding af bitumenstabiliseret materiale, der skal bruges som bærelag for de mange vejbelægninger. Anlægget kan endvidere blande til cementstabiliseret grus til arealer med hård belastning som lufthavne og havneområder.

”Der er et stort potentiale i bitumenstabiliseret materiale, som vi i daglig tale forkorter til BSM. Men selv om vi generelt er gode til, at der hele tiden skal ske noget nyt, så har vi rundet de første 10 år uden planer om nye tiltag. Vi skal også huske at stabilisere os selv”, siger Martin Peters. 

1700 kg tung gave
Forleden fandt venner, bekendte og forbindelser fra hele branchen altså vejen til Vejen for at deltage i markeringen af SR-Gruppens første 10 år på markedet. Selv om hans virksomhed er førende specialist i stabilisering, måtte Martin Peters dog stadig melde pas, da en af de mange gæster afleverede sin jubilæumsgave. Det solide og store gavebord var ganske enkelt ikke stabilt nok til gaven fra vognmandsfirmaet Alfred Nielsen & Sønner. Vognmand Ronny Nielsen afleverede nemlig en 1700 kilo tung kæmpesten med SR-Gruppens navn og slogan ”den sikre løsning” indgraveret.

Efter jubilæumsfestligheden tog samtlige medarbejdere hos SR-Gruppen på en tre dages-tur til Tyskland med besøg ved nogle af firmaets store maskinleverandører. Sammen med folk fra Wirtgen Denmark i Taulov gik turen til både Vögele i Mannheim, hvor der produceres asfaltudlæggere, og til Windhagen ved Köln, hvor Wirtgen står for produktionen af asfaltfræsere.

Tidligere artikelTo entreprenørvirksomheder er nomineret til Arbejdsmiljøprisen 2020
Næste artikelBakterier stortrives efter oversvømmelser