Foto: Raunstrup
Raunstrup vender omsætningsvækst til positivt resultat på mere end 10 millioner kroner på bundlinjen. Specialisering, digitalt fokus og faste kunder er nøglen.
Siden 2016 har Raunstrup haft et benhårdt fokus på implementering af en omfattende strategiplan. Dette fokus begynder nu at give positive resultater på bundlinjen. Fremgangen skal ses som en kulmination på en strategi for specialisering og fokus på at være landsdækkende med koncernens tre ben: Byggeri, tømrer- og snedkerarbejde, samt bygningsservice.
– Vi er vækstet rigtig hurtigt over de seneste år. Det er sket samtidig med en omstrukturering af koncernen, der skulle gøre os landsdækkende på vores tre forretningsben. Det mål har vi nået, og vi har derfor kunne træde lidt på bremsen i forhold til vækst og fokusere på bundlinjen, siger administrerende direktør i Raunstrup, Søren Kristensen.
Der kan i regnskabet for 2018/2019 ses et løft på 21 millioner kroner på bundlinjen for koncernen. Dette er til trods for at der året før var et underskud på 11 millioner før skat, til nu et overskud på lidt over 10 millioner kroner i regnskabet for 2018/2019.
Ambitionerne fortsætter
Raunstrup omsatte samlet for knap en halv milliard i regnskabet for 2018/2019, og trods en planlagt nedgang i omsætningen på over 50 millioner kroner, er ambitionerne for fremtiden ikke svækkede.
– Vi er selvsagt glade for at levere sorte tal på bundlinjen efter vores beslutning om at skalere omsætningen tilbage, og selvom vi stadig er langt fra vores målsætning om en overskudsgrad på fem procent, så er det kun et spørgsmål om tid og ihærdighed, siger Søren Kristensen og uddyber:
– Raunstrup er nu inde i en positiv udvikling på alle af koncernens tre ben, og det kan vi allerede nu se i det igangværende regnskabsår, hvor koncernen efter første kvartal ligger over budget.
Digitalt fokus styrker kundetilfredshed
Et fokus på investering i digitalisering er ifølge Raunstrups administrerende direktør en væsentlig faktor, som har bidraget til den solide indtjening og den fortsatte gode fremgang, som entreprenørvirksomheden har oplevet.
– Vi har gennem flere år haft fokus på ny digital teknologi, der letter kommunikationen med kunderne, hvilket også afspejles i vores kundetilfredshed, som aldrig har været højere. Koncernen håndterer samlet mere end 12.000 sager hvert år, hvilket kun er muligt, fordi vi blandt andet har investeret i en solid digital platform, som sikrer planlægning og styring af opgaverne og eliminerer manuelle arbejdsgange. Men gode digitale systemer gør det ikke alene, det er vores mange dygtige folk, der bruger dem dagligt, der gør den store forskel, fortæller Søren Kristensen og uddyber:
– Selvom vi endnu mangler at få vores division for Bygningsservice til at levere positive resultater, er fundamentet og organiseringen rigtig. I den kommende tid vil der ske en yderligere tilpasning af arbejdsgange optimeret hver enkelt kundes behov og det er forventningen, det vil bringe denne division i sorte tal i 2020 som koncernens øvrige selskaber.
Afslutningsvis fortæller direktøren, at ordrebogen for indeværende år ser rigtig fornuftig ud, og at virksomheden forventer at resultater for indeværende regnskabsår bliver bedre end det forrige.