Illustration: Femern A/S
En større totalentreprise er landet hos den danske stålproducent Give Steel A/S i Brande. Give Steel skal levere stålkonstruktionerne til den nye tunnelelementfabrik, hvor betonelementerne til Femern-Bælt forbindelsen skal produceres. Ordren er den største i Give Steels historie.
Produktionshaller ved Rødby havn lyder måske ikke af noget særligt. Men når der er tale om langt over 8000 tons stålkonstruktion bestående af mere end 20.000 stålspær, søjler og bjælker, så er det bemærkelsesværdigt. Det er Joint Venture-selskabet Femern Link Contractors (FLC), som står for design og byggeri af sænketunnelen til Femern Bælt-tunnelen, der har lagt ordren på de danskproducerede stålkonstruktioner fra Give Steel A/S.
I totalentreprisen er der inkluderet underentreprenør-opgaver som f.eks. facadebeklædning, tag mv. Alle underentreprenør aftaler er langt fremskredet og i proces.
Skaber danske arbejdspladser og lærerpladser til udfordrede unge
Med den store ordre til Give Steel vil FEMERN projektet skabe flere arbejdspladser i Jylland. I forbindelse med kontrakten har Give Steel også tilbudt Lolland Kommune at oprette lærepladser til udfordrede unge fra Lolland Kommune, så de kan få en uddannelse på Give Steels fabrik i Brande. Her har virksomheden allerede 30 lærepladser til unge mennesker med og uden særlige udfordringer. Adm. direktør i Give Steel A/S, Torben Larsen fortæller:
”Året starter godt ud. Vi har netop udgivet vores første EPD Miljøvaredeklarationer og kan nu glæde os over den største ordre i virksomhedens historie. Alle stålkonstruktioner til projektet i Rødby bliver produceret i Brande og jeg glæder mig over, at vi kan bevare og skabe arbejdspladser i Danmark. FEMERN forbindelsen er så stort et byggeprojekt at det gerne skal komme hele Danmark til gode. I forhold til lærepladser har vi indgået en aftale med Lolland Kommune om at oprette lærepladser til udfordrede unge fra Lolland på fabrikken i Brande. Vi har som virksomhed gode erfaringer med at give unge på kanten af arbejdsmarkedet en chancen for en uddannelse – det er en del af vores DNA. Vi har således med ordren også fået mulighed for at sætte et socialt fingeraftryk, hvilket er et klart mål i vores bæredygtighedsstrategi.”
Tunnelelementfabrikken skal producere første element til Femern Bælt-tunnelen fra slutningen af 2023 og det sidste i sidste halvdel af 2026. Femern forbindelsens 18 km lange tunnel forventes at stå færdig midt i 2029 og vil forkorte rejsetiden mellem Skandinavien og det øvrige Europa.