Foto: Guldborgsund // Frederik IX’s bro

Sund & Bælt vil ændre planerne om at etablere en klapbro, når jernbanebroen på Frederik IX’s bro skal udvides med et ekstra spor. Sund & Bælt lægger i et brev til Guldborgsund Kommune op til, at det i stedet skal være en fast bro. Men Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder er skuffet.  

I forbindelse med Femernforbindelsen og den stigende internationale togtrafik skal der etableres endnu et jernbanespor på Frederik IX’s bro i Nykøbing, hvor der nu kun er ét spor.

Udgangspunktet har hele tiden været, at det skulle være en klapbro ligesom i dag, så sejlbåde fortsat kunne komme igennem. Men nu har Sund & Bælt orienteret Guldborgsund Kommune om, at de vil ændre konceptet og i stedet have en fast bro over sundet ved Nykøbing Falster. Det betyder, at skibe, der kommer sydfra, med højder over fire meter ikke kan komme igennem, men skal sejle nord om Lolland eller Falster for at komme til Nykøbing og omvendt.

”Jeg kan sagtens forstå, at det er nemmere for dem, hvis broen bare er fast, men jeg forstår ikke, hvordan de kan se bort fra de konsekvenser, det har for Nykøbing by, vores sejlturisme og vores kommunes udviklingsplaner”, siger borgmester i Guldborgsund Kommune John Brædder. 

I brevet skriver Sund & Bælt til Guldborgsund Kommune, at de skal være sikre på, at jernbanetrafikken ikke forstyrres, eftersom broen er en del af en international jernbanekorridor. Af den grund går de efter at etablere en fast bro. 

Sund & Bælt forventer, at en klapbro alligevel vil ende med at skulle holdes permanent sænket på grund af lange godstog og højhastighedspassagertog, der har en lang bremselængde. Samtidig fremhæver de, at det vil give flere gener i forhold til støj med en permanent sænket klapbro end en fast bro. 

”Jeg har tidligere sagt, at jeg er imod en fast bro og ønsker en klapbro i Nykøbing. Det er fortsat min klare holdning. Det skyldes dels hensynet til vores lokale sejlere og vores sejlturisme, og så skyldes det, at vi har store planer for udviklingen på vores havn i Nykøbing, som vi tog initiativ til med kommuneplanen. Derfor er denne melding fra Sund & Bælt meget ærgerlig”, siger John Brædder. 

Borgmesteren kræver nu en dialog med Sund & Bælt og Banedanmark om beslutningen. 

”Førsteprioriteten vil være at få beslutningen ændret. Vi er nødt til at få at vide, hvad parterne ser af muligheder, så vi fortsat kan sikre en stærk by- og havneudvikling og gode forhold for vores sejlere – både lokale og turister”, fastslår John Brædder.