Hovedentreprenøren, SBJV, på opførelsen af den nye Storstrømsbro, har valgt Ramboll til at bistå med leveringen af Danmarks tredjestørste bro.
Den nye bro vil erstatter en eksisterende og forældet forbindelse over Storstrømmen. Broen vil blive den tredjestørste i Danmark efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen, som Ramboll også har været med til at levere. Storstrømsbroen får elektrificeret dobbeltsporet jernbane anlagt til 200 km/t, en tosporet landevej til 80 km/t samt en gang- og cykelsti.
”Rambøll har en lang historie med design af broer i Danmark. Storstrømsbroen er tydeligvis et af de mest spændende infrastrukturprojekter i Danmark i de kommende år. Vi arbejder allerede tæt sammen med SBJV for at optimere projektets levering og vil øge bemandingen yderligere i den nærmeste tid. Det er et privilegium at arbejde på projekter af denne skala og betydning.”, siger Anne Moloney, leder af Rambøll Danmarks afdeling for store broer.
Bygherre på den ny Storstrømsbro er vejdirektoratet. Broen kommer til at have som regional betydning og samtidig er en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. Det forventes at broen er klar til biltrafik i 2022 og jernbanetrafik i 2023.
”Vi har bedt Rambøll om at være med til bygge den nye Storstrømsbro. Vi kender Rambøll som en seriøs og dygtig virksomhed fra deres tidligere arbejde på projektet, og det var derfor et naturligt valg at bede Rambøll om at tilføre ekstra kapacitet. Rambølls team er allerede begyndt arbejdet på projektet, og vil være centrale i at fremskynde leveringen af detailprojektet af størstedelen af broprojektet inklusive skråstagskonstruktionen. Jeg er overbevist om, at Rambøll vil have en øjeblikkelig positiv indvirkning på projektet, og vil gavne vores overordnede bestræbelser på at mindske eventuelle negative virkninger af Covid-19”, siger Emanuele Lancellotti, der er projektleder for SBJV.
Den samlede pris for projektet, inklusive nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro, er ca. 4,1 mia. kr.