Foto: Det var en veltilpas Scantruck-direktør Bo Sundroos, der i 2010 kunne byde velkommen til ScanMek med ny kasket og ikke mindst et nyt maskinmærke på menuen. Scantruck var netop blevet dansk importør og forhandler af et af verdens største maskinmærker.

Umiddelbart efter messen runder Scantruck de første 10 år som dansk importør

Det er for Scantruck A/S en speciel udgave af maskinfirmaets egen maskinmesse. Dels bliver messen den 17. og lørdag den 18. januar den første af slagsen i det nye årti. Dels får Scantruck dusinet fuldt, da 2020-versionen er ScanMek nummer 12 i rækken og dels kommer dette års ScanMek messe til at markere en milepæl for Komatsu, et af Scantrucks hovedmærker. Det er 10 år siden at Scantruck kunne præsentere import og forhandling fra en af verdens største producenter af entreprenørmaskiner.

Det bliver også ganske passende Komatsu, der tager hovedrollen på nyhedssiden ved ScanMek. Der bliver danmarkspremiere på den nye 26 tons gummihjulslæsser WA475-10, som Komatsu trak klædet af første gang på Bauma 2019 i München. Den egentlige lancering kommer først nu, hvor det i Danmark altså kommer til at foregå på ScanMek.

Med op messen i Skive, har Komatsu yderligere en brandvarm nyhed. Der bliver tale om en europæisk premiere, når Scantruck lancerer en ny Komatsu-gravemaskine med intelligent maskinstyring. De nærmere detaljer afsløres først på ScanMek.

Mr. Komatsu tog med

Poul Erik Nielsen, key account manager, er en af dem, der allerede véd en masse om den nye hemmelighed. Han kaldes af mange Mr. Komatsu. I 2020 runder Poul Erik Nielsen de første 35 år som Komatsu-mand og var en af de medarbejdere, som tog med, da Scantruck den 1. februar 2010 overtog forhandlingen efter den tidligere importør, KFD i Vejen.

”Vi var en halv snes stykker, der sagde ja tak til tilbuddet om at fortsætte med Komatsu hos Scantruck. Siden er også andre fulgt efter, efter at de havde været ude at snuse til andre muligheder i en periode”, fortæller Poul Erik Nielsen. 

Halveret brændstofforbrug

”Det har været spændende at følge udviklingen gennem så mange år. Inden for de seneste 15 år er brændstofforbruget på maskinerne halveret. Alene de seneste 10 år, hvor Scantruck har haft Komatsu-importen, er førerkomforten kommet op på et helt anderledes niveau. Motorernes forurening er fulgt med forbruget af brændstof voldsomt nedad, og det er naturligvis til den helt store fordel for miljøet og dermed os alle”, siger Poul Erik Nielsen.

”Samtidig er der sket en klar og mærkbar forbedring af både maskinernes kvalitet og holdbarhed. Dermed får entreprenørerne bedre og mere effektive maskiner at køre billigere i. Det måler vi med det såkaldte TCO – Total Cost of Ownership, som beskriver, hvad det rent faktisk koster at køre i maskinerne i hele ejertiden”, forklarer Poul Erik Nielsen.

Flytningen af Komatsu fra Vejen til Scantruck i Skive vurderer han kom til at betyde en stor forskel.

”Den tidligere importør, KFD, og Scantruck er to vidt forskellige butikker. I Vejen var der kun import og forhandling af Komatsu. Hos Scantruck er der en bred palette af førende maskinmærker, som hver især får opmærksomhed med forskellige produktspecialister, men som samtidig støtter hinanden. Scantruck har jo et godt økonomisk fundament med en god organisation, og det giver nogle rigtig stærke muligheder”, siger Poul Erik Nielsen.

Helt i front med intelligens

Komatsu er i spidsen med netop den intelligente styring til de store entreprenørmaskiner. I flere og flere modeller bliver systemerne integreret løbende og Komatsu har samtidig taget hul på fremtiden med Smart Construction, der giver mulighed for avanceret styring af hele byggepladsen.

”Komatsu er først med integrering af intelligent maskinstyring og har lavet hele konceptet Smart Construction. Og Scantruck har positioneret sig helt i front hos Komatsu ved at være langt fremme med systemerne i forhold til andre lande. Det er allerede flere år siden, Scantruck etablerede en specialafdeling for IMC – intelligent maskinstyring”, fortæller Poul Erik Nielsen.

 ”Da Scantruck blev Komatsu-importør for 10 år siden, var 3D-styringerne i den spæde start. Det var dyrt, og ikke mange entreprenører havde 3D-maskinstyring. Dengang betalte man omkring 150.000 kr. mere for et 3D-system, end man gør i dag. I dag er 3D-maskinstyring en stor del af maskinerne og kan til gengæld meget mere”, siger Poul Erik Nielsen.

Varm nyhed fra Machinery Group

På ScanMek 2020 vil også Global Machinery Group byde ind med en varm nyhed. Den amerikanske producent har skabt sig en ny topmodel til det danske marked i skikkelse af GMG 6094-RT, der kan løfte op til 540 kg og har en arbejdshøjde på op til 20,1 meter.

Der er til gengæld intet nyt under solen, når der kommer til menuen, der serveres for de forventelig omkring 5000 gæster i løbet af de to messedage.

”Der er jo tradition for, at vi har både pølsemanden og suppeteltet på plads. Mange besøgende vil sikkert blive skuffede, hvis der pilles ved dén tradition”, vurderer Poul Erik Nielsen. 

Tidligere artikelJens Møller Gudhjem A/S får nye stærke partnere
Næste artikelIdrætshal forvandles til et mangfoldigt mødested i Skævinge