Home Nyt om virksomhed Plastikposerne er fortid i Brødrene Dahl

Plastikposerne er fortid i Brødrene Dahl

0
40

Foto: PR // Peter Møller

Den sidste plastikindkøbspose har forladt Brødrene Dahls centrallager i Randers, som nu stiller gratis genbrugskasser til rådighed for kunderne, når varerne skal fragtes hjem fra de 53 butikker.

Brødrene Dahls udmelding i april sidste år var ambitiøs, da de ville udfase alle deres indkøbsposer i plastik. Det betød at 400.000 plastikposer skulle sendes på pension, hvilket nu er et mål der er nået. Der er dermed ikke en eneste plastikindkøbspose tilbage på deres centrallager, som forsyner deres 53 butikker.

Nu er det i stedet kasser fra de leveringer der modtages på centrallageret, som køres videre ud til butikkerne. Papkasser er oplagte til det formål, og det er gratis for kunderne at bruge dem til at pakke deres varer i. Ønsker man i stedet at bruge pose er det i alle butikker muligt at købe solide indkøbstasker i forskellige størrelser, som kan blive anvendt igen og igen.

“Kunderne har taget rigtig godt imod vores nye tiltag. Det bestyrker os i, at der er en oprigtig interesse for at tage vare på miljøet og klimaet, ikke kun fra politisk side, men i hverdagen blandt menigmand”, siger Peter Møller, CEO i Saint-Gobain Distribution Denmark, der ejer Brødrene Dahl.

Derudover fortsætter Peter Møller med følgende udtalelse: 
“Udfasningen af plastikposer er et led i vores strategi om at blive mere bæredygtig. Bæredygtighed er et område både vi og vores moderselskab Saint-Gobain investerer målrettet i. Det står øverst på agendaen i hele den globale organisation, og der er opsat mål for alle selskaber, og vi bliver holdt op på dem.”


Flere initiativer i vente
Udfasningen af plastikindkøbsposer er dermed et blandt flere initiativer i Brødrene Dahl. I 2019 åbnede virksomheden blandt andet op for affaldssortering i flere af deres butikker, så kunderne nemt kan komme af med deres affald og samtidigt sikre, at det bliver sorteret og genanvendt korrekt fremover. Derudover har mange af butikkerne også skiftet til energibesparende LED-belysning, og den månedlige tilbudsavis er blevet svanemærket, FSC-certificeret og CO2-kompenseret.

“Man kan ikke blive bæredygtig over natten. Det er en rejse. I 2019 tog vi nogle skridt på rejsen, og vi fortsætter i 2020 og bliver fortsat mere ambitiøse. Bæredygtighed er en langsigtet strategi for os, som vi tager meget seriøst”, siger Peter Møller.