Selv om 2020 ikke udviklede sig som forudset, blev det alligevel en succes for fischer, der landede et flot resultat i kølvandet på en længere turnaround. Nu handler det om at fastholde momentum via udvidelser af sortimentet med skræddersyede nordiske løsninger samt fortsat fokus på rådgivning og logistik, der skal sætte standarden i hele Norden.    

Hos fischer er der ingen tvivl om, at 2020 udviklede sig til et af de mest uforudsigelige år i virksomhedens historie. Den nordiske befæstigelsesleverandør startede året med at love sorte tal på bundlinjen oven på en vellykket turnaround iværksat i 2017, og så blev alle planer pludselig ændret, da corona dukkede op i marts.

Ikke desto mindre lykkedes det at holde ord, fortæller Nordic Managing Director Niels Kold Nielsen:

Vi er kommet ud af 2020 med flot fremgang i indtjeningen og leverede de sorte tal, vi havde lovet. Vi har de senere år skabt en stærk kultur med fokus på at skabe værdi for både kunderne og os selv, og da corona ramte, var spørgsmålet pludselig: Hvordan får vi folk sikkert igennem det her og kommer stærkere ud på den anden side?

Her har vi været godt hjulpet af, at fundamentet nu er på plads. Alle har arbejdet sammen om at nå det samme mål, nemlig at vi hele tiden skal levere det, vi har lovet. Kunderne skal kunne stole på, at det vi siger, det er dét, vi gør. Og det er lykkedes over al forventning, selv om året udviklede sig anderledes, end vi havde forestillet os“.  

Styrket nordisk samarbejde

Blandt de investeringer, fischer har gjort de senere år, er etableringen af et 2000 kvadratmeter digitaliseret højlager ved virksomhedens nordiske hovedsæde i Køge. Det stod færdigt i slutningen af 2019. Her har man hen over 2020 formået at fastholde det planlagte aktivitetsniveau ved at organisere lagermedarbejderne i skiftehold, mens øvrige personalegrupper har kunnet arbejde hjemmefra.

Derudover har fischer haft fokus på efteruddannelse, så kørende sælgere fx er blevet trænet i telefonsalg, mens andre medarbejdere er blevet opkvalificeret inden for IT og virksomhedens omfattende produktportefølje, der tæller 16.800 varenumre.

Vi har hurtigt fået hverdagen op at køre med både logistik, salg og rådgivning i hele Norden, og vi har hele vejen igennem kunnet servicere og håndtere kundernes forespørgsler. Vi har faktisk aldrig sparret så meget med hinanden, som vi gør nu, og samarbejdet på tværs af Norden er blevet styrket. Samtidig er der en vilje gennem hele organisationen til at tænke i løsninger, se mulighederne og hjælpe kunderne bedst muligt“, uddyber Niels Kold Nielsen.

Flere nye lanceringer på vej

Nu handler det for fischer om at fastholde momentum og fortsætte de gode takter i 2021 og de kommende år. Virksomheden satser blandt andet på flere udvidelser af sortimentet, der vil være skræddersyet til byggeriet i Norden og bidrage til at underbygge fischers førende position som grøn leverandør – en position, der senest er understreget med tildelingen af den tyske bæredygtighedspris Deutscher Nachhaltigkeitspreis i november 2019 til fischer-koncernen.

Der er således nyheder på vej inden for fx ventilerede facadeløsninger til store bygninger og rørbæringssystemer på sygehuse. Derudover er der et stort sortiment rettet mod gørdetselv-segmentet undervejs.  

Men vi vil først og fremmest fortsætte med at levere rådgivning og logistik, der sætter standarden i hele Norden. Vi favner bredt og leverer både de tunge tekniske specialløsninger og metervaren, og uanset kundernes behov møder vi dem ærligt, åbent og i øjenhøjde. Vi har fået skabt et vigtigt momentum og vil fortsætte med at knokle for at skabe værdi og vise, at kunderne altid kan regne med os“, slutter Niels Kold Nielsen.