Foto: DI
Mange virksomheder er endnu ikke i gang med digitalisering, og endnu færre bruger avancerede teknologier som kunstig intelligens. Det vil DI rette op på med ny satsning.
DI har foreløbigt sat 10 mio. kr. af til projektet, som skal køre over de kommende år for at løfte digitaliseringen i Danmark, skriver de i en pressemeddelelse. Indsatsen med titlen “Tech der tæller” skal helt ud i de enkelte virksomheder med råd og vejledning, men DI opfordrer også regeringen og Folketinget til at få lagt en ny, samlet strategi for den digitale udvikling i Danmark. Vi er i Danmark allerede blandt verdenseliten, men der skal fortsat satses på digitalisering, hvis Danmark skal være konkurrencedygtigt:
“Danmark skal fortsat være et konkurrencedygtigt samfund internationalt, og derfor er der brug for at øge digitaliseringen og brugen af avancerede teknologier – ikke bare i virksomhederne, men også i det offentlige,” siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.
Digitalisering giver gevinst
Nye tal fra DI viser, at 4 ud af 10 virksomheder ikke har været i gang med digitaliseringen af deres forretningen inden for de seneste to år. Den viser også, at en tredjedel af virksomhederne slet ikke er gået i gang med at bruge big data, blockchain, 3D-print, kunstig intelligens eller andre avancerede teknologier. Tallene bygger på en undersøgelse blandt 400 virksomheder.
“Vi kan se, at virksomheder, der digitaliserer, får en gevinst ud af det. Digitalisering giver dem en konkurrencefordel, og det er jo det, der skal skabe flere job og mere velstand her i landet. Derfor vil vi i DI sætte mere mandskab ind på at hjælpe vores medlemmer med at tage deres næste digitale skridt,” siger Lars Frelle-Petersen.
Manglende tillid bremser digitaliseringen
Borgere i hele verden har en dalende tillid til virksomhederne og anvendelsen af deres data i kommercielt øjemed. Ifølge DI er det den stor bremseklods for digitaliseringen, da det også rammer byggebranchen.
“Vi ser en voksende tillidskrise, desværre også i Danmark. Det skal erhvervslivet og resten af samfundet tage alvorligt. Uden tillid går digitaliseringen simpelthen i stå. Derfor skal digital ansvarlighed gøres til en styrkeposition både for Danmark og den enkelte virksomhed. ”Digital made in Denmark” skal være synonymt med høj ansvarlighed og sikkerhed,” siger Lars Frelle-Petersen.
DI vil derfor også arbejde for, at regeringen og folketinget bliver enige om en ny, samlet strategi for digitaliseringen af Danmark. Det skal sikre en arbejdsstyrke med stærke digitale kompetencer for at imødekomme efterspørgslen fra erhvervslivet.
“Tech der tæller”
DI har foreløbigt sat 10 mio. kr. af til projektet, ansat tre nye medarbejdere til indsatsen og støtter en lang række af initiativer, der kan styrke digitaliseringen af Danmark. Indsatsen starter nu og skal løbe over de næste par år. Her vil DI eksempelvis skræddersy forløb til de enkelte virksomheder og guide dem gennem en digital omstilling i tæt samarbejde med andre virksomheder, eksperter og fagmedarbejdere i DI.