Foto: Pexels

De unge boligejere vil hellere gå på YouTube eller spørge familien end kontakte en fagmand, når hjemmet skal renoveres. Det stiller ifølge brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne nye krav til håndværksvirksomhederne.

Når unge boligejere skal sætte hjemmet i stand, går de hellere til YouTube samt familie og venner end til håndværkerne. Det viser Bolius’ årlige undersøgelse “Danskerne i det byggede miljø.” I undersøgelsen ses det, at der er stor forskel mellem aldersgrupperne. Kun 30,2 procent af de 25-39-årige søger hjælp hos håndværkeren, når boligen skal vedligeholdes, mens det næsten er halvdelen af de 50-59-årige (47,4 procent). 

”Jeg tror, det handler om økonomi, og at de unge rent faktisk har kræfterne til det. Og derudover synes de sikkert, at det er sjovt selv at lave, hvis det er det første hus, de køber,” siger Tine Nielsen, der er fagekspert i Bolius.

El og VVS skal overlades til professionelle
Ifølge brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne er der brug for, at boligejerne er opmærksomme på, at der er nogle klare grænser for, hvad de selv må lave:
”Det gælder ikke mindst indenfor el og vvs, hvor det altid er en god idé at konsultere en autoriseret håndværker, inden man kaster sig ud i gør det selv-arbejdet,” siger Bjørn Hove, udviklingskonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Håndværkervirksomheder skal bruge digitale platforme til at nå de unge
Bjørn Hove peger også på, at håndværkervirksomhederne skal nå ud til de unge kunder og være synlige; her især på de digitale og sociale medier, hvor de kan trænge igennem til de yngre kunder: ”Uanset om man skal lappe en cykel eller finde sit næste hotelophold, så er de fleste efterhånden vænnet til at bruge internettets mange muligheder. Man spørger måske også sine facebook-venner om hjælp til at finde en god elektriker, og derfor er virksomhederne nødt til at spille aktivt med i den udvikling,” siger Bjørn Hove.

Derfor er det oplagt at bygge relationen op gennem de digitale kanaler. Uanset om det så er med professionelt producerede instruktionsvideoer eller håndholdte mobilvideoer og links.

”Vi kommer ikke uden om det. Virksomhederne skal se det som en investering i fremtidige arbejdsopgaver. Det er en anderledes måde at kommunikere med kunderne på, og det må vi imødekomme som branche,” siger Bjørn Hove.

Unge er i front med gør-det-selv-arbejde
Undersøgelsen viser, at de unge også selv trækker i arbejdstøjet og udfører større vedligeholdelsesarbejder – faktisk i så stor grad, at de ligger i front for alle aldersgrupper. Undersøgelsen viser også, at jo ældre vi bliver, jo mere benytter vi os af håndværkere. Det ser Bjørn Hove som en naturlig udvikling: Når unge køber den første bolig, kan økonomien være presset, men det bliver den sandsynligvis ikke ved med at være, som årene går. 

Det afspejler undersøgelsen da også: På spørgsmålet om, hvem der laver større vedligeholdelsesarbejder på boligen, svarer 45,8 procent af de 25-39-årige, at de gør det selv med hjælp fra familie og venner. 38,2 procent ringer efter den professionelle håndværker. Det er markant anderledes end de øvrige boligejere.
Resultaterne viser, at hele 58 procent af alle boligejere tilkalder den professionelle håndværker ved større projekter, mens kun 14 procent vil kaste sig ud i dem selv. Til gengæld vil 88 procent lave de mindre opgaver selv.

Hele undersøgelsen for 2019 er lavet på baggrund af i alt 7.083 repræsentative interviews med danskere over 25 år.