Hemmeligheden bag HusCompagniets succes er i høj grad, at man satser på det tætte og langvarige lokale samarbejde med både leverandører og underentreprenører. En af dem er ARDEX, som de seneste år har leveret både vådrumsløsninger, viden og knowhow til husbygger-virksomhedens afdelinger i hele landet.
Hvad kræver det at stable en husbygger-forretning på benene, der årligt hjælper 1900 boligkøbere med at få opført netop deres drømmebolig? En vigtig del af opskriften er ifølge indkøbsdirektør Ulrich Chrone fra HusCompagniet, Nordens største husbygger, at man fra starten har prioriteret det langvarige og tætte samarbejde med lokale håndværkere og leverandører.
“Det handler både om kvalitet og effektivitet. Når du samarbejder med de samme mennesker, er det nemmere at skabe det flow, der skal til, for at få processerne til at glide, undgå misforståelser og minimere fejl“, forklarer han og fortsætter:
“Vi skræddersyr hvert enkelt hus til kundens behov og budget, og det hele opføres på stedet af erfarne lokale håndværkere. Det stiller høje krav til både arbejdsprocesser og kvaliteten af de løsninger, vi arbejder med, så vi kan holde et fornuftigt tempo. Fra første spadestik til aflevering af det nøglefærdige hus går der som regel bare 16 uger“.
Det er alt det uden om poserne, der skaber virkelig værdi
En af HusCompagniets faste leverandører gennem de seneste år er ARDEX. Fra fabrikken i Hedensted leverer ARDEX fliseklæber, flisefuge og vådrumsmembran til HusCompagniets afdelinger i hele landet.
Det bliver til mange tons materialer om året, men derudover står konsulenterne og teknisk afdeling hos ARDEX også altid klar til at hjælpe, fortæller adm. direktør Michael Nielsen:
“For os er det faktisk mindst lige så vigtigt at yde en solid rådgivning, service og support. Uanset om det er et lille enkeltmandsfirma eller en kæmpe husbygger-virksomhed, vi leverer til, er det ofte alt det uden om poserne, der er med til at skabe den virkelige værdi. Det vil sige den tekniske viden og knowhow, der kommer af mange års erfaring, test og udvikling i tæt samarbejde med byggeriets projektende og udførende“.
Et eksempel er den flisefuge, som HusCompagniet i dag anvender til badeværelsernes gulve og vægge, forklarer Ulrich Chrone:
“Vi havde på et tidspunkt oplevet udfordringer med fuge, der ’brændte’ sig fast på fliserne. Her hjalp ARDEX med at finde en egnet løsning efter at have testet forskellige alternativer på fliserne. Resultatet er, at vi ikke har oplevet udfordringer med flisefugerne, siden vi skiftede til den løsning, vi bruger nu“.
HusCompagniet råder over 15 lokalkontorer med showrooms, 10 udstillingsbyer og over 50 forskellige udstillingshuse fordelt over hele Danmark. Derudover har virksomheden lokale byggerådgivere på alle kontorer og samarbejder med en lang række lokale underentreprenører om at opføre hvert enkelt hus.