Home Nyt om virksomhed Ny OKNygaard-afdeling er Tæt på 100 procent elektrisk

Ny OKNygaard-afdeling er Tæt på 100 procent elektrisk

0
13

Foto: Driftsleder Charlotte Busch og anlægsgartner Mario Thorsby er klar til at rulle ud med de eldrevne transportvogne uden støj, røg og møg. De hollandske køretøjer bruges hovedsagelig til alskens opgaver med pasning af sygehusenes grønne områder.

Hos Glostrup-afdeling i OKNgaard kører transportvogne og håndholdte maskiner på batteri hos anlægsgartnerfirmaet

Det er med klar bevidsthed om FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, når medarbejderne hos anlægsgartnervirksomheden OKNygaard sætter maskiner og køretøjer til opladning til næste dags opgaver. For to år siden skiftede firmaet til batteridrift for de håndholdte maskiner i de syd- og sønderjyske afdelinger i Vejle, Kolding og Rødekro. Nu har OKNygaard netop åbnet en helt ny, stor driftsafdeling i Glostrup. Den er helt elektrisk.

”Vi arbejder til stadighed for at opfylde flere af verdensmålene. Både som klima-entreprenør med afledning af vand, med affaldssortering med genbrug af grønt affald, som forvandles til ressourcer. Og ikke mindst med miljøvenlig drift, hvor batteridrevne maskiner naturligvis har en af de store roller”, forklarer direktør Peter Porup hos OKNygaard.

”Vi vil være trendsætter og first mover i relation til verdensmålene. For kort tid siden fik vi ISO 14001 miljøcertificering. I forvejen havde vi ISO 45001 arbejdsmiljøcertificering. Derfor har det været naturligt, at vores nye driftsafdeling i Glostrup, som er Sjællands største, selvfølgelig skulle være så batteridrevet som overhovedet muligt”, siger Peter Porup.

 

Lydløst på hospitalerne

Martin Piechnic er driftsleder for Glostrup-afdelingen og dermed en af de OKNygaard-folk, der virkelig kan glæde sig over en fremragende start for den nye afdeling. Opgaver for en række af hovedstadsområdets sygehuse lægger en solid bund under dagligdagen med pasning af grønne områder på Rigshospitalet, Bispebjerg Hospital, Glostrup Hospital, Hvidovre Hospital, Frederiksberg Hospital og Amager Hospital.

”Foruden at vi anvender batteridrevne maskiner, har vi netop købt fire hollandske el-køretøjer, så vores mandskab kan flytte både sig selv, materiel og grønt affald rundt med el-drift. Det er transportvogne, som primært skal køre på sygehusene, hvor vi skal undgå at svine med røg og støj. De kan køre lydløst rundt på sygehusenes udearealer og flytte op til 350 kg”, fortæller Martin Piechnic.

OKNygaard har tillige en hær af robot-græsklippere i sving. Alene på Hvidovre Hospital kører 45 robotter rundt og sørger for veltrimmede plæner.

 

Hurtig tilvænning

Klavs Thorsø Nielsen er OKNygaards fleet-manager og dermed ”maskinmesteren” med det store overblik over den voldsomme maskinpark, der er nødvendig i et af landets førende anlægsgartnerfirmaer. Han havde også en central rolle, da OKNygaard for nu to år siden skiftede den første store portion håndholdte maskiner til batteridrevne modeller.

”Vi lavede en 100 procent udskiftning af materiellet i Vejle, Kolding og Rødekro, og vi har fint håndteret de udfordringer, det naturligvis gav. Ikke mindst, at vores folk lige skulle vænne sig til de nye tider, og enkelte maskintyper havde ikke tilstrækkelig batterikapacitet. Det har vi løst med indkøb af powerbanks til klippeholdene. Og det tog altså ikke lang tid for mandskabet til at vænne sig til maskiner uden ildelugtende udstødningsgas, uden motorlarm og uden behov for hårde ryk i startsnorene”, fortæller Klavs Thorsø Nielsen.

 

Styr på flåden

Sensorer giver mulighed for overvågning af maskinparken, så fleet-manageren kontinuerligt kan følge med i de enkelte maskiners forbrug, hvornår noget er slidt og dele eller hele maskiner skal udskiftes. Og der er aldrig tvivl om, hvor maskinerne lige befinder sig fysisk.

”Til den nye Glostrup-afdeling har vi købt et par hundrede maskiner af forskellige typer. Det er Husqvarna, der har leveret, som firmaet gjorde for to år siden i Vejle. Vi har fundet en leverandør, der kan løfte opgaven, så vores strategiske samarbejde med Husqvarna fortsætter”, siger Klavs Thorsø Nielsen.

Mens fleet-manageren har styr på de mange tal omkring maskinernes mængder, ydelser og forbrug, ser kollega Martin Olesen på andre tal med andre øjne. Han er miljø- og arbejdsmiljøkoordinator hos OKNygaard.

 

Bedre sundhed

”60 procent af den lugtende 2-taktsbenzin er nu ude af driften. Benzin i tanken vejer også, så der er også reduceret i den vægt, som vores medarbejdere skal bære rundt på og klippe med. Maskinerne er simpelthen blevet lettere ved at blive batteridrevne. Folkene får ikke længere vibrationer op gennem armene, og det er rigtig mange glade for”, siger Martin Olesen.

”Sundhedsmæssigt er batterimaskinerne simpelthen bedre at gå med. Selv med høreværn kan man godt blive træt i hovedet efter nogle timers arbejde. Vi har simpelthen ikke røg, støj og møg i nær samme udstrækning som tidligere. Samtidig har vores værkstedsfolk fået en maskinpark, der er væsentlig nemmere og billigere at servicere og vedligeholde. For eksempel skal der jo ikke bruges og skiftes brændstoffiltre, når der ikke bruges brændstof, men bare lades batterier op”, forklarer Martin Olesen.

OKNygaard lader det i øvrigt ikke blive ved el-drift på de mange arbejdssteder, den nye Glostrup-afdeling og også afdelingen i Sydjylland betjener. Når firmaets hvide biler med det karakteristiske stjerne-logo i grønne nuancer ses rundt om i landet, vil stadig flere af dem fremover være el-biler. OKNygaard har allerede foretaget de første udskiftninger fra fossilt til el, og flere af de 12 afdelinger rundt om i landet har fået monteret ladestandere.