I en landsdækkende kampagne sender Brødrene Dahl nu en varm tak til alle landets håndværkere. Håndværkerne er fundamentet under samfundet og fortjener at blive hyldet som helte på lige fod med sundhedspersonale, skraldemænd og pædagoger for deres indsats – ikke kun i den nuværende krise, men altid.

Med lanceringen af begrebet Håndværker-Helte giver landets største grossist på VVS og Vand & Kloak, Brødrene Dahl nu et stort skulderklap til alle landets håndværkere. Det sker med en kampagne, der når ud i alle kroge med annoncer, på sociale medier, direct mails og i Brødrene Dahls 53 butikker, hvor håndværkerne har deres daglige gang.

Kampagnen har været under udvikling siden slutningen af sidste år og sigter således ikke kun mod håndværkernes vigtige rolle under Coronakrisen. Den hylder den store indsats, håndværkere yder året rundt for at holde samfundet oven vande – en indsats, der efter Brødrene Dahls mening ikke anerkendes nok.

Fundamentet under samfundet

Uden håndværkere ville samfundet gå i stå. Det er håndværkerne, der sikrer, at børnene kan vaske hænder i skolen og børnehaven, at familien Danmark kan gå i bad og på toilettet derhjemme, og at indeklimaet er behageligt på arbejdspladsen for blot at nævne nogle ganske få eksempler. Det er ting, vi alle sammen tager for givet, men som håndværkerne knokler for hver dag. De fortjener en større opmærksomhed for den indsats, de yder, og det vil vi gerne bidrage til ved at sige højt og tydeligt tak til håndværkerne“, siger administrerende direktør i Brødrene Dahl, Peter Møller.

Håndværkerne føler sig lidt oversete

Forud for lanceringen af Håndværker-Helte konceptet har Brødrene Dahl interviewet lærlinge, svende og mestre i både små og store virksomheder landet over. Her kom det frem, at mange synes, det er mærkeligt, at de ikke bliver mere anerkendt for deres arbejde.

Håndværkere er ikke dem, der piver, men jeg synes ikke, det er i orden. Samfundsmæssigt er manglen på anerkendelse også problematisk. Det fremmer ikke de unges lyst til at uddanne sig inden for håndværkerfagene, når der ikke er mere respekt om dem. Derfor er det en fælles opgave at skabe positiv opmærksomhed om håndværkerne. I Brødrene Dahl er vi fans af håndværkere og har været det siden 1867. Jeg håber, vi med kampagnen kan skabe mange flere fans“, siger Peter Møller.

Kampagnen skydes officielt i gang torsdag den 14. maj, men Håndværker-Helte konceptet er blivende og vil udvikle sig løbende.