Lindab har oprettet en ny stilling som digitaliseringschef, for at styrke virksomheden til fremtidig vækst og indfri digitaliseringens store potentiale. Til stillingen er udpeget Thomas Axelsen, som skal sikre, at Lindab er med forrest i fremtidens digitaliserede byggebranche.
Fra showroom med virtual reality, smartphone apps til beregning af tagrender eller porte og måling af luftstrømme ved hjælp af ultralyd. Hos Lindab er digitalisering ikke et fremmedord, da man i virksomheden har oplevet en stigende interessere fra både kunder og samarbejdspartnere for de digitale løsninger. Lindab har derfor nu udpeget en digitaliseringschef, som skal sikre, at virksomheden også fremover er rustet til at indfri digitaliseringens store potentiale.
”I Lindab ønsker vi at forenkle byggeriet, og der spiller digitaliseringen en vigtig rolle. Med udpegelsen af Thomas Axelsen som digitaliseringschef tager vi et vigtigt skridt mod at blive mere digitale og styrke virksomheden til fremtidig vækst. Vi ser et kæmpe potentiale for værdiskabelse for os selv og vores kunder,” siger Mette Brøndum, administrerende direktør i Lindab A/S.
Indgående kendskab til organisationen skaber nødvendig tillid
Thomas Axelsen har de seneste 21 år været hos Lindab, som først IT-supporter og sidenhen IT-chef. Han er nu udpeget til at være manden, som skal sikre, at virksomhedens digitale udvikling følger den strategiske retning. Det er ifølge Thomas Axelsen en absolut fordel med et indgående kendskab til Lindab, i arbejdet med at udvikle organisationen. Det kræver nemlig tillid for at lykkes.
”Det er ikke min rolle at være alle steder og vurdere, hvad jeg synes er smart, fordi jeg er digitaliseringschef. Det er min rolle at udfordre den vante tankegang, så hele organisationen flytter sig og får en mere digital mentalitet. Det gør jeg ved at praktisere kærlig provokation, hvor jeg spørger ind, lytter og stædigt udfordrer mine kollegaer til at se nye muligheder. Det er kun muligt, hvis man har tillid til hinanden,” siger Thomas Axelsen.
Digitaliseringens mange niveauer
Digitaliseringen foregår på mange niveauer, og hos Lindab har man derfor ingen ambitioner om at processen afsluttes foreløbig. Tværtimod. Man betragter ifølge Thomas Axelsen arbejdet med at digitalisere som en løbende proces på lige fod med eksempelvis optimering af produktionen.
”Digitalisering handler om at hjælpe organisationen med at finde og bruge relevante nye redskaber og opkvalificere afdelingerne til at have en mere digital mentalitet. Uanset om man vil erstatte faxen med en e-mail eller have kollegerne til at tænke mere digitalt, er det en ændring i adfærd, og det kræver en høj grad af forandringsledelse og involvering. Man skal sætte sig ned ved siden af folk og forklare og lytte. Når først man gør det, så har de fleste også selv input til, hvordan ting kan gøres smartere,” siger Thomas Axelsen og fortsætter:
”Over tid skal vi hele vejen rundt fra webshop, hjemmeside, CRM-system og RPA. Vi skal blive bedre til at aktivere data, men vi skal bruge de rigtige data til de rigtige ting. Vi er meget opmærksomme på, at digitaliseringen skal styrke den personlige forbindelse til kunderne. Digitalisering handler om mennesker.”