Foto: Pexels.com
Generelt er virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen kommet ud af 2018 med en acceptabel indtjening. 84 procent af bygge- og anlægsvirksomhederne sluttede året med overskud, viser den årlige regnskabsanalyse af branchen fra Deloitte og Dansk Byggeri.
Bygge- og anlægsbranchen har haft travlt på grund af de seneste års højkonjunktur, men virksomhedernes overskud har dog ligget fladt de seneste år. For hver krone, branchens virksomheder omsatte i gennemsnit, havnede der 4,60 kroner på bundlinjen.
“En overskudsgrad på 4,6 procent i gennemsnit for branchen er acceptabel i et marked med hård konkurrence. Men nybyggeriet af boliger toppede sidste år samtidig med, at investeringerne i vej, tunnel og baneprojekter stort set er gået i stå. Det betyder, at indtjeningen i en del af branchen kommer under pres. Danmark har brug for en samlet infrastrukturplan, der rækker flere år frem og giver virksomhederne mulighed for at planlægge langsigtet,” siger adm. direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen.
2018 markerede større indtjening for de små
I flere år har det været de største virksomheder, der oplevede den største fremgang i aktivitet og indtjening. Men i 2018 steg indtjeningen mest i virksomheder med 11-50 ansatte, og beton- og industrivirksomhederne leverede de bedste resultater.
“I et historisk perspektiv er 2018 resultaterne i den positive ende, og det vidner om, at der har været nogle gode år i branchen. Samtidig har virksomhederne formået at kapitalisere sig mod fremtiden, og har øget soliditetsgraden, så der er mere at stå imod med i dårlige tider,” siger Thomas Frommelt, der er partner i Deloitte.
Fremtidigt fald med blød landing
Dansk Byggeri vurderer, at beskæftigelsen vil falde næste år efter seks år med konstant fremgang i bygge- og anlægsbranchen – dog bliver det en blød landing. Men fire ud af ti virksomheder forudser alligevel en aktivitet på niveau med sidste år, mens hver tredje forventer samme indtjening.
Analysen viser, at hver tredje virksomhed angiver, at mangel på medarbejdere bliver den største udfordring i 2020 – det er et fald i forhold til halvdelen af virksomhederne i år. Til gengæld vurderer en tredjedel af virksomhederne i analysen, at hård konkurrence bliver den største udfordring næste år – en stigning på ni procentpoint i forhold til i år.