Foto: Høje-Taastrup-kommune

Den nye bydel Nærheden, som skal ligge i Hedehusene, er i fuld gang med at blive opført. Der skal være plads til 8000 nye indbyggere i bydelen, og i weekenden blev der taget et stort skridt i opførelsen af den bro, der skal forbinde bydelen med Hedehusene.

Natten mellem fredag og lørdag blev den 28 meter høje pylon opført på den nye bro. Togdriften blev standset i to spor, mens montagen blev påbegyndt 23:30 fredag aften, og klokken 02:20 lørdag morgen var pylonen og tre stag monteret.

Montagen foregik ved hjælp af to kraner: en kran, som løftede selve pylonen og en anden kran, som hjalp med at styre den. Pylonen blev holdt i kranen, indtil den var stabiliseret af det første frontstag samt to bagstag. De resterende stag fastgøres, opspændes og justeres i løbet af ugen.

Markant og karakteristisk profil
Broen er en skråstagsbro; en bro, hvor brodækket hænger i kabler, såkaldte stag, fra en pylon. De øvrige stag bliver derfor monteret i den kommende tid, hvor broen får sin karakteristiske profil. Der er hentet specialister fra Italien til arbejdet, da det er sjældent, at der i Danmark laves broer på denne måde. 

Broen mellem Hovedgaden i Hedehusene og Nærheden får stor betydning for området; blandt andet er Høje-Taastrup Kommunes nye skole og daginstitution ved at blive opført i Nærheden tæt ved broen. 

Fakta om pylon og bro:

  • Broens underbygning (fundamenter og vederlagsvægge) er udført i beton, mens broens overbygning (brodæk, pylon og stag) er udført i stål.
  • Pylonen skal bære brodækket via 7 frontstag, der fastgøres til midten af brodækket midt imellem de to vejbaner. Som modhold stabiliseres pylonen af 8 bagstag, der går ned i de to ellipse-formede ankerblokke (4 stag i hver), der er indbygget i dæmningen på hver sin side af vejen syd for broen.
  • Inden pylonen rejses, monteres belysningen i pylonen og stagene fastgøres til pylonen.
  • Broen fører et kørespor og en delt sti (fodgængere og cyklister) i hver retning over banen.
  • Broen er bl.a. funderet på borede pæle, der er 1,2 m i diameter og op til 30 m dybe. 
  • Broens længde er 42 m., og bredden er 17 m.
Den nye bro har en karakteristisk profil. Illustration: Dissing+Weitling
Tidligere artikelNy regionsdirektør skal styrke STARKs position
Næste artikelNyt skolebyggeri vundet af BAM skal samle skole og fritidsaktiviteter