Det er ikke længere kun varer, turister og tjenester, der rejser over grænsen mellem Tyskland og Danmark. Fremover gælder det også grønt brint. Det har Danmarks klima-, energi- og forsyningsminister, Lars Aagaard, og Tysklands økonomi- og klimaminister, Dr. Robert Habeck, i dag indgået en aftale om. Det er en historisk aftale, mener DI, der glæder sig over det internationale grønne samarbejde.

Med underskriften på hensigtserklæringen om en ny brintinfrastruktur over den dansk-tyske grænse, er startskuddet lydt til en ny og stærk grøn alliance mellem Danmark og Tyskland. Brintrøret skal efter hensigten idriftsættes i 2028.

– Danmark og Tyskland er naboer, tætte samhandelspartnere og ikke mindst allierede i EU’s grønne omstilling. Vi står begge overfor at skulle takle en alvorlig klimakrise, sikre vores forsyningssikkerhed og få tøjlet de høje energipriser. Det får vi nu endnu bedre forudsætninger for med dagens aftale om et nyt grønt brintrør over grænsen, siger Emil Fannikke Kiær, politisk direktør i Dansk Industri.

– I hele verden er benhård kamp om at udvikle fremtidens grønne teknologier, og jeg har store forhåbninger til, at både Danmark og Tyskland kan tage et skridt fremad i for eksempel udviklingen af power-to-x. Derfor er dagens håndslag om en fælles brintinfrastruktur intet mindre end historisk. Nu skal projekterne bare blive til virkelighed, siger Emil Fannikke Kiær.

Den store internationale konkurrence er den drivende kraft i udviklingen, men det er alfa og omega, at Danmark ikke bliver hægtet af. Landene omkring os er langt fremme med at udrulle deres brintstrategier, og lægge planer for den nødvendige brintrørsføring. En brintrørsinfrastruktur er adgang til markedet og forudsætningen for, at der vil blive investeret i power to x-produktioner herhjemme. Derfor er konkret handling, som den vi ser i dag med den dansk-tyske MoU, et vigtigt skridt på vejen.

– Vi har særlige konkurrencefordele i indfrielsen af potentialerne for Danmark som storeksportør af grøn brint og dermed en vigtig bidragsyder til at reducere CO2-udledningen i landene omkring os. Navnlig Tyskland, Holland og Belgien nævnes igen som de store aftagerlande, som alle har erklæret behov for at importere brint, siger Emil Fannikke Kiær.

Under vicekanslerens besøg til Danmark var den tyske delegation ikke alene forbi ministeriet for at kvittere for de gode intentioner. Delegationen besøgte også Dansk Industri, hvor brintinfrastrukturen og et grønt grænseoverskridende samarbejde var højt på dagsordenen.

– Tyskland vil reducere landets CO2-udledning med 60 procent i 2030. Det er ambitiøst, og jeg fornemmede også på den tyske minister i går, at de er ligeså utålmodige i forhold til implementering af grøn teknologi, som vi er i Danmark. Der er en meget stor interesse fra den tyske minister i at mødes med danske virksomheder, der har nogle helt unikke grønne løsninger, hvilket ikke kun gælder brint. Vi håber, at dagens aftale vil bringe Danmark og Tyskland sammen i et endnu tættere grønt samarbejde også på andre områder, siger Emil Fannikke Kiær.

Tidligere artikelNye boligtyper og fællesskabstilbud skal trække indbyggere til Køge Kyst
Næste artikel“Bæredygtighed fylder for lidt i de danske udbud”