Foto: Enemærke & Petersen
Enemærke & Petersen har med en fastlagt strategi for afleveringen af PensionDanmarks store nybyggeri på Køge Kyst sikret, at de mange boliger nu uden fejl og mangler står indflytningsklar.
Boliger på Skibet og Broen på Køge Kyst, som ejes af PensionDanmarks, slår nu dørene op og byder de nye beboere velkommen. De moderne boliger er nemlig afleveret uden fejl og mangler, hvilket skaber både stor værdi hos de mange beboere og hos PensionDanmark:
“Det betyder alt for os i PensionDanmark at beboerne får en god oplevelse, når de overtager en bolig. Vores brand er tæt forbundet med kvalitet, så derfor har Enemærke & Petersen leveret, det vi vil have og forventer”, siger projektudviklingsdirektør i PensionDanmark Christian Olsson.
Især mener han, at det store fokus på kvalitet og dialog gennem hele byggeprocessen har skabt et succesfuldt byggeri:
“Vi har haft i omegnen af 35 byggemøder, hvor besigtigelse har været en fast del. Dér har vi som bygherre haft mulighed for selv gå i dialog med håndværkerne med både rig og ros. Hvis fx brolæggeren ikke har ramt det ønskede niveau, har vi kunne tage det i opløbet. Derfor har planlægningen medført, at vi ikke har behøvet at vente på opretning af fejl og mangler til afleveringsfasen. Derfor står vi nu med et vellykket byggeri”, siger Christian Olsson.
”Det handler om at skabe enighed om fremgangsmåden”
Afleveringsfasen kam traditionelt set i et stort byggeri godt være en stressende og konfliktfyldt affære. Det skyldes hovedsageligt, at kvalitetssikringsproceduren samt gennemgangen og rettelsen af fejl og mangler ofte foretages tæt på deadline.
I byggeriet på Køge Kyst, har man for at bryde med de mange konflikter, lavet en strategi for forretningsafleveringen, som blev sat i gang tidligt i byggeriet forklarer Enemærke & Petersens projektleder David Falch-Jensen, der har stået i spidsen for byggeprojektet:
“Det handler om at skabe enighed om fremgangsmåde og den ønskede kvalitet. Samtidig har vi som ledelse haft massivt fokus på afleveringsfasen. Tre måneder før aflevering bad vi vores underentreprenører om at foretage en mestergennemgang og påpege, hvad de selv anså som mangler. På den måde skabte vi et nogenlunde fælles grundlag, så det var lettere at blive enige om de ting, der skulle rettes op på inden afleveringen”, siger David Falch-Jensen.
Ingen forcering af byggesamarbejdet
David Falch-Jensen understreger, at et lignende samarbejde og kommunikation med bygherre er vigtigt, når et byggeri som Køge Kyst uden problemer og byggefejl skal afleveres:
“Vi har vi løbende haft dialog om færdighedsgrad med PensionDanmark. En måned før aflevering tog vi en ekstra grundig fælles gennemgang og blev samtidig enige om nogle principper for, hvordan mangelhåndtering skulle håndteres før og efter beboernes overtagelse”, forklarer han.
Samtidig mener Christian Olsson, projektudviklingsdirektør i PensionDanmark, at et god råd er ikke at forcere byggesamarbejdet:
“Da vi i den indledende fase fandt et middelalderskib, og arkæologerne skulle bruge tid til at få registreret og reddet resterne, så gik vi med til en forlængelse af byggeriet, så det ikke gik ud over kvaliteten i processen. Det har nok også medvirket til, at Enemærke & Petersen har leveret den kvalitet, vi gerne vil have. Og det er godt gået”.