Foto: Svanemærket // out-sider

Antallet af virksomheder som lancerer bæredygtighedsstrategier er stigende. Og med klimaproblematikker og et større fokus på miljørigtige produkter, er det blevet til en nødvendighed med klare svar til de kunder, som er interesseret i eksekvering frem for gode hensigter. Det har fået flere virksomheder til at efterlyse mere realistiske forventninger fra omverdenen.

Lige for tiden er bæredygtighed på alles læber og samfundet skulle helst have været denne grønne omstilling igennem i går. Det har fået erhvervslivet til at rykke, når det kommer til at reducere forbruget af ressourcer og tilbyde bæredygtige produkter og services. CSR, som længe har været et strategisk kodeord for den socialt ansvarlige virksomhed, er for tiden også nøgleordet til bæredygtighed, og slår dermed igennem i mange virksomheders strategier. Det sker blandt andet ved inddragelse af FN’s Verdensmål, som et pejlemærke i virksomhedens forretningsmål. Blandt de virksomheder som allerede har stor positiv indvirkning på miljøet er der dog også et voksende ønske om realisme. Alt kan nemlig ikke komme lige hurtigt, på trods af at ambitionerne er til det.

Klimavenlige plastikmøbler
Ib Mogensen er direktør for designvirksomheden out-sider, som er specialiseret i at designe og producere møbler til udendørs brug. Han fortæller at virksomheden i øget grad bruger restplast, som ellers var endt med at blive smidt væk.
”Det gør vi, fordi vi gerne vil løfte et ansvar for miljøet, men også fordi det bliver efterspurgt af vores kunder. Tingene hænger sammen, det er både et ønske fra vores side og et stigende krav i vores marked,” fortæller Ib Mogensen.

out-siders svanemærkede Loop-møbler er fremstillet af genbrugt polyethylen plast, hvor hele 85 procent kommer fra overskud fra produktionen. Dette betyder at forkerte elementer og brugte produkter genbruges til at fremstille nye møbler. De sidste 15 procent kommer fra polyethylen-poser, som kværnes og smeltes med det andre materiale. Produktionen er derfor kun med plastik, som er velegnet til at blive genbrugt.
”For os er det sund fornuft at optimere vores produkter til en fremtid med større fokus på bæredygtighed. Mange offentlige indkøbere stiller krav om miljømærkning og flere har en politik for miljømærkede indkøb. Så det skal vi naturligvis svare på. Det er god forretning,” mener Ib Mogensen.

Men er møblerne så bæredygtige, når de er fremstillet af plast, som er et oliebaseret materiale? Hvis man ser det fra politisk side, så er der ønsker om helt at forbyde plastikposer. Det kan dermed nemt afføde reaktioner mod out-siders møbler, når de fortæller at møblerne er lavet af aflagte plastikposer.
”Vi genbruger altså 100% af de materialer, vi allerede har. Det er også et bidrag til det at være bæredygtig. Plast er et meget holdbart materiale med lang levetid. I modsætning til møbler af træ, sparer vi på vedligeholdelse og brug af oliemaling. Det synes jeg også skal tælle med på bæredygtighedskontoen,” mener Ib Mogensen.

Uanset udfordringer og dilemmaer, så fastholder virksomheden deres fokus på bæredygtighed fremadrettet. ”Til dem, der synes det er forkert, er jeg simpelthen nødt til at spørge: skulle vi bare smide poserne væk? I det store billede betyder det ikke så meget, men hvorfor ikke bruge det, vi allerede har? Andet er da spild!” påpeger han.

Vi skal holde hus med vores ressourcer
Seniorspecialist på Teknologisk Institut Søren R. Østergaard er ekspert i plastik og emballage. Han mener også, at vi skal lære at være realistiske, også med brugen af plast og forureningen i den forbindelse. Tingene skal vi huske at sætte i perspektiv:
“Langt den største udledning af plast til verdenshavene sker i Asien. Europa er ret marginalt i det store billede. Omvendt har vi i EU taget førertrøjen på, og mange vil faktisk helt forbyde brugen af plast. Men det oplagte problem er affaldshåndteringen og opdragelse af befolkningen, hvor vi allerede sætter massivt ind.” siger Søren R. Østergaard.

I Danmark har vi fastsat et mål om at genanvende op mod 50 procent af vores husholdningsaffald. Men trods det går godt med glas, metal og træ, så halter plast stadig efter med et skøn på omkring 36 procent indsamlet plast, hvoraf 18 procent genanvendes. Søren R. Østergaard mener, at vi bør bruge de ressourcer, vi allerede har produceret, endnu bedre:
“Det er vigtigt at holde hus med sine ressourcer. Vi kan godt blive bedre til at genbruge eksempelvis vores emballage. På et tidspunkt bliver en vare udtjent, så skal man gøre noget andet, og her findes der ikke en entydig løsning. Det, der er forholdsvist rent, kan bruges til ny emballage, men når det bliver ringere, skal det bruges til andet. Den stivnede olie i plast kan så bruges til at lave ny plast, så det får ny værdi.”