NCC’s asfalthold ruller ud med maskiner på de danske veje, når sommeren melder sin ankomst. Den bedste tid på året til at forny de nedslidte belægninger, er nemlig om sommeren og det er der en helt særlig grund til.
Danskerne må væbne sig med tålmodighed, når de sommer efter sommer sætter sig i bilerne for at drage på ferie. Det er dog ikke for at genere bilisterne, at asfaltudlæggeren rykker ud, for at vedligeholde de mange kilometer statsveje, pladser, landeveje og broer. De varme sommermåneder hjælper derimod til at holde temperaturen i asfalten, når den bliver lagt ud på vejene.
”Hvis vi skal skabe holdbare veje til vinterhalvåret, skal disse udføres om sommeren. Af den simple årsag, at det er svært at udføre asfaltarbejde om vinteren, hvor de lave temperaturer afkøler asfalten for hurtigt og derfor ikke giver den nødvendige tid til at transportere, bearbejde og udlægge den varme asfalt”, siger Leif Esager, Markedschef i NCC Industry, Asfalt.
Der er ved alt asfaltarbejde en sammenhæng mellem de anvendte asfaltprodukter og temperaturen. Asfalten skal helst holde en temperatur mellem 120 og 140 grader, i hele udførelsesprocessen, for at kunne hærde optimalt. Derfor er sommeren den bedste tid på året til at udskifte de nedslidte asfaltbelægninger.
Fra produktion til færdig vej
Dog er der flere faktorer, der skal være opfyldt for at skabe solide veje til bilisterne. Produktionen af asfalt og fabrikkens beliggenhed, har også en afgørende betydning for kvaliteten af den færdige asfaltbelægning.
”Når vi udfører asfaltarbejde på blandt andet pladser og veje, henter vores asfalthold den varme asfalt direkte fra en af vores 11 asfaltfabrikker, som er fordelt over hele landet. På den måde er der aldrig langt fra produktion til udlægning, og derved forbliver asfalten varm under hele forløbet til den er færdigkomprimeret og klar til brug. Af samme grund er det også vigtigt for Danmarks infrastruktur, at vi har asfaltfabrikker i nærheden af byområder, da vejene omkring byerne er udsat for mere trafik og dermed oftere har brug for nye asfaltbelægninger”, siger Leif Esager.
I de kommende sommermåneder, skal NCC lægge ny asfalt på mange kilometer veje i Danmark. Her vil flere af NCC’s asfalthold blandt andet skabe bedre veje til danskerne og samtidigt tage hensyn til afviklingen af sommertrafikken:
”Vi ved, vi er i vejen for bilisterne især i ferieperioden, men vi stræber altid efter at tage hensyn til både sikkerhed og trafikafvikling. Derfor udfører vi også asfaltarbejde om aftenen og i de lyse sommernætter, som gør det muligt for vores medarbejdere at se, hvad de laver. Det er endnu en grund til, at vi primært arbejder på vejene om sommeren“, siger Leif Esager.
I løbet sommeren vil NCC være i færd med at lægge asfalt på blandt andet den fynske motorvej, Herningmotorvejen (M66), E20 mellem Korsør og Slagelse og E20 ved Vejen, for bare at nævne nogle stykker.