Foto: Ajos a/s // Tømrer Jens Erik Kruse, driftschef Flemming Madsen (i midten) og byggeleder Sune Waage Hansen foran skurbyen som Ajos har etableret og drifter.

I denne tid præget af Corona fortsætter udvidelsen af Hvidovre Hospital. I alt omhandler projektet 32.000 kvadratmeter, bestående af en fælles akutmodtagelse, et barselafsnit, en ny børneafdeling samt en ny hjerteafdeling. Alt dette skal tilføres den eksisterende bygningsmasse, hvor der samtidig sker andre ombygninger.

Dette store projekt stiller store krav til Ajos a/s, som er den ansvarlige for byggepladsentreprisen. Som byggepladsentreprenør er de ansvarlige for, at byggepladsen fungerer optimalt hele døgnets 24 timer, således alt udvikler sig efter planen. Dette indebærer også at de holder styr på skurforhold, byggestrøm, -vand og -varme, vagter, hegn, overvågning, logistik, alle veje inklusiv adgangs- og flugtveje, samt mange andre ting. Kort sagt er Ajos a/s ansvarlige for alle de nødvendige opgaver på byggepladsen og de uforudsete der måtte opstå. 

“Kontrakten mellem Ajos og Hvidovre Hospital har pt. kørt i 31 måneder, og den er nu blevet forlænget indtil juni 2021, hvor udvidelsen af hospitalet skal stå færdig. Efter den officielle færdiggørelse har vi yderligere to måneders arbejde med at nedtage alle midlertidige installationer og generelt fjerne ethvert spor af, at der har været en byggeplads, som har beskæftiget hundredvis af håndværkere”, siger Flemming Madsen, driftschef for Byggepladsindretning i Ajos.

Alle tiltag sker i tæt samarbejde med projektets byggeledelse. På nuværende tidspunkt har Ajos a/s 25 ansatte tilknyttet NHH. “På Hvidovre Hospital sikrer vi fremdriften i 32.000 kvadratmeter komplekst byggeri, hvor ikke mange rum er ens. Vi er den mangearmede blæksprutte som garanterer, at alting kan lade sig gøre. Vi sørger for, at håndværkerne kan gøre det, de er gode til, og vi løser både de planlagte og de uforudsete opgaver. Vi bliver så længe, kunden har brug for vores hjælp”, siger Flemming Madsen.

Selve etableringen og driften af byggepladser kræver stor ekspertise, overblik og styr på alle detaljer – hvilket de har mange års erfaring med. Denne erfaring hjælper også til at forudse løbenden udfordringerne og dertil stå klar med hurtige og effektive løsningerne inden problemerne opstår eller udvikler sig. Et eksempel er en asfaltering af pladsen, hvor der aflæsses byggematerialer, eller andre tiltag så håndværkerne nemt kan køre med lifte ved facademonteringen.

“Vi sikrer en professionel og optimeret logistik på pladsen gennem vores logistikprogram smartBYG. I programmet booker byggepladsaktørerne tid til at få vareleverancer ind på byggepladsen, materialer ind i bygninger, plads på oplagspladser eller booker mødelokaler og materiel. På den måde sikrer vi, at der ikke opstår logistikproblemer, fordi alle aktører skal ind på pladsen samtidigt”, siger Flemming Madsen.

Tidligere artikelJMM og Liebherr styrker salgsorganisationen
Næste artikelTaulov Dry Port starter næste etape af lager- og logistikbyggeri