Foto: Fischer A/S // International producent og leverandør af blandt andet befæstigelsesprodukter og bor.

Befæstigelsesproducenten fischer har implementeret et nyt strategi- og direktørskifte, som i 2020 vil give sorte tal på bundlinjen. 

En ny direktør, ny strategi og markante udskiftninger i både medarbejderstaben og ledelsen har vendt bøtten hos den danske del af den internationale befæstigelsesproducent fischer. Fischer har haft succes med at levere til både forhandlere og direkte til byggeprojekter på flere store markeder i Europa samt USA og Asien. Producenten gik ind på det nordiske marked i 1989, men har ikke haft så stor succes i Danmark.  

“Da fischer gik ind på det danske marked, var der alt for stor tiltro til, at produkterne ville sælge sig selv, og for lidt fokus på hvilken strategi, der ville fungere i Norden. Det lukrerede konkurrenterne på, hvilket var ved at tage livet af den danske afdeling af virksomheden,” siger fischer Nordics adm. direktør Niels Kold Nielsen og tilføjer:

“Fischer har altid været garant for gode produkter, men der var ikke noget koncept tilpasset Norden, og de nordiske afdelinger arbejdede ikke sammen. Der var brug for en ensretning af virksomhedens strategi.”

Sorte tal på bundlinjen i 2020
I 2018 begyndte udviklingen, da 40 procent af medarbejderne blev udskiftet. Niels Kold Nielsen var selv blandt de nytilkomne, og blev hentet ind fra konkurrenterne ITW for at samle de nordiske afdelinger og effektuere den nye tilgang til markedet i virksomheden. 

“Der var brug for en fornyelse af medarbejderstaben for at genopbygge tiltroen til virksomhedens strategi og for at kunne skabe forståelse for at arbejde mere i retning af samlede produktkoncepter, der klæder forhandlerne bedst muligt på,” siger han og fortsætter:

“Vi har stort set genskabt vores image. Men det nytter ikke noget, hvis hverken vi eller vores forhandlere ved, hvad vores produkter kan, og er i stand til at formidle det videre til kunderne. Så det har været et klart fokus at få opkvalificeret vores medarbejdere og forhandlere.”

For at fuldføre den nye strategi har fischer for nyligt afholdt et internt nordisk kick-off med undervisning i virksomhedens varesortiment, tekniske setup og digitale ydelser. 

I 2020 forventer fischer Danmark igen at kunne se sorte tal på bundlinjen.

Investeringer skal sikre forhandlerne forud for nedgang i byggebranchen
Byggebranchen har længe oplevet en fremgang i Norden, men tendenser fra resten af Europa kunne tyde på, at der snart vil komme en tilbagegang. Derfor investerer fischer i fremtiden – i modsætning til sine konkurrenter. Fischer udbygger lagerbeholdningen, udvikler nye produkter samt at rekrutterer nye talenter frem for at afskedige medarbejdere. 

“Vi vil bibeholde den vækst, forhandlerne har oplevet i fremgangsperioden. Og det gør vi bedst ved at bistå dem gennem leveringssikkerhed og kompetente medarbejdere, der kan rådgive og vejlede dem om vores produkter og koncepter,” fortæller Niels Kold Nielsen.