Foto: 5E Byg
Der er stor vækst i antallet af nye p-huse både i år og i de kommende år. By & Havn har blandt andet 4.000 nye pladser på vej i år, og Region Syd har lige afsluttet byggeriet af 408 pladser.
Markedet for parkeringspladser og p-huse er fortiden inde i et opsving, og de har travlt. Det mærker de blandt andet hos virksomheden 5E Byg.
“Alene i år har vi til dato afsluttet fem P-huse med to i Næstved, et i Vejle, et i Roskilde og et i Ørestad. I alt 4.038 P-pladser. I ordrebogen har vi 3.600 pladser til færdiggørelse frem til 2022, og samtidig regner vi tilbud på 2.400 pladser, som skal opføres de kommende år.” fortæller Per Jørgensen, adm. direktør 5E Byg.
Fællesnævneren for både offentlige og private bygherrer er pladsmangel. I det offentlige har mange nye sygehuse opført p-huse, mens private bygherrer eksempelvis bygger i byer, hvor mange bor, og pladsen er begrænset. Løsningen er ofte, at man erstatter fladeparkering med parkering i højden, og det er her, p-huse kommer ind i billedet. Andre gange er det virksomheder, som skal udvide og derfor erstatter en stor parkeringsplads med et p-hus og en ny tilbygning.
“Vi forventer en vis afmatning i boligbyggeriet, og der er vi glade for, at P-husene til gengæld vokser og ligger på et højt niveau,” siger Per Jørgensen
Nyt, stort p-hus i Kastrup
5E Byg har for nyligt vundet udbuddet om at skulle bygge et nyt p-hus i Københavns Lufthavn med 2.340 pladser, som skal stå færdigt i 2021. Det nye p-hus bliver 200 meter langt og skal dække et areal på mere end 7.000 kvadratmeter. Med syv dæk bliver hele p-huset over 50.000 etagemeter, hvilket er dobbelt så stort som det store P10 parkeringshus i lufthavnen.
Betonhuse slår stål
Langt de fleste nye p-huse opføres i beton, mens der bliver færre i stål. Det er der flere grunde til:
“I en licitation har P-huset i beton en konkurrencefordel med en pris, der er 10-15 procent billigere pr. bilplads, siger afdelingschef Martin Pedersen,” der er 5E Bygs specialist inden for P-huse.
Derudover er driften billigere ved beton, da det ikke kræver samme vedligeholdelse som stål. Med beton kan der være et spænd på 17 meter og derfor færre søjler, som generer bilerne.
Den landsdækkende, fynske entreprenør 5E Byg omsatte 925 millioner kroner 2018, og forventer at vokse med 10-15 procent i år og passere en milliard i omsætning.