Foto: Ole Wamsler (tv.), adm. direktør i Ajos a/s og Michael Ipsen, adm. direktør i Hejs.dk A/S “giver hånd” på frasalget af Ajos’ hejsafdeling til Hejs.dk.

Salget sker som logisk konsekvens af stor vækst i andre branchesegmenter, hvor Ajos ønsker at konsolidere sig yderligere.

Udlejningsvirksomheden Ajos a/s har frasolgt sin hejsafdeling til Hejs.dk A/S. Handlen, der indbefatter materiel, ordrebøger samt en stribe medarbejdere, sker på baggrund af en ny strategi hos Ajos, der har til formål at fokusere og styrke virksomhedens øvrige aktiviteter i udlejningsbranchen.

Vi har gennem lang tid oplevet en stor vækst i nogle af Ajos’ andre brancheområder. Det gælder især inden for tårn- og semimobilkraner samt forretningsområdet for pavilloner, moduler og skure, hvor vores fleksible moderne løsninger til midlertidige byggerier er meget eftertragtede. Det betyder, at vi som virksomhed er nødt til at fokusere vores investeringskroner til de vækstområder“, forklarer Ole Wamsler, adm. direktør i Ajos a/s.

Pavillonmodulerne bliver i stigende grad anvendt som midlertidige skoler, institutioner eller til genhusning i forbindelse med de store renoveringsprojekter samt til studerende, ældre, flygtninge, hjemløse samt andre, som akut havde brug for en midlertidig bolig. De kan bygges sammen i stort antal og i flere plan og tilpasses til den enkelte funktion. Den løsning har et stigende antal kunder fået øjnene op for, og efterspørgslen kræver løbende og markante investeringer for Ajos.

Det har betydet, at vi har været nødt til at investere mindre i hejs-afdelingen, end vi havde planlagt. Vi har erkendt, at hvis vi ikke løbende kan investere i alle vores forretningsområder, er det en udfordring at fastholde og udvikle ens position i markedet. Specielt også når konsolideringen resulterer i en større og større specialisering. Derfor har vi besluttet, at den del af forretningen ligger bedre et andet sted, hvor hejs er det primære fokusområde, og det vil vores nuværende kunder og medarbejdere drage stor fordel af. Samtidig vil vi stå stærkere på de områder, hvor vi fortsat har en unik position“, siger Ole Wamsler.

Michael Ipsen, adm. direktør i Hejs.dk, glæder sig over handlen, som løfter Hejs.dk til nye højder.

Jeg kender Ajos gennem mange år, og i takt med at min virksomhed voksede, blev vi konkurrenter. Jeg har været den største aktør i København i nogle år, og jeg har i lang tid haft ambitioner om at komme ind på markedet i Jylland. Da Ajos satte sin hejsafdeling til salg, indledte vi en dialog, som nu har realiseret en overtagelse. Det er jeg naturligvis meget tilfreds med“, siger Michael Ipsen.

Med handlen køber jeg markedsandele og får nye dygtige medarbejdere med stort kendskab til kunderne i Jylland. Hejs.dk er inde i en god udvikling og overtagelsen af Ajos’ hejsafdeling forstærker vores position i Danmark. Vi kommer op i en kaliber på markedet for hejs, som ingen nogensinde har været i tidligere. Vi kan stort set ikke undgå at blive spurgt ved udbud, men det betyder ikke, at vi automatisk får opgaverne. For Hejs.dk er det primære mål heller ikke at være de største, men at tilbyde de bedste løsninger og levere den bedste service i hele landet. Overtagelsen af hejsafdelingen i Ajos baner vejen for os“, siger Michael Ipsen.

Med salget af sin hejsafdeling kan Ajos fokusere sin forretning.

Jeg vil gerne understrege, at vores nu frasolgte hejsafdeling er en velfungerende enhed. Den indeholder nogle meget dygtige medarbejdere, en spændende kundegruppe og en solid ordrebog. 2020 har udviklet sig positivt, så frasalget sker ikke af negative årsager. Vi gør det, fordi det er det rigtige for os, for køber, for medarbejderne og ikke mindst for kunderne“, siger Ole Wamsler og uddyber:

Der sker en konsolidering i udlejningsbranchen, hvor flere aktører forstærker sine positioner. Det gør Ajos nu på pavilloner, moduler og skure samt tårn- og semimobilkraner – og for Hejs.dk betyder det en konsolidering indenfor hejs. Jeg ser aftalen som en gevinst for begge parter og kunderne i begge segmenter. Kunderne får bedre samarbejdspartnere, og vi kan fokusere vores investeringskroner i områder, hvor vi er blandt de markedsledende virksomheder. Realiteterne er, at vi er oppe imod nogle store udenlandske aktører, og det kræver, at vi specialiserer os. Vi havde en god bredde, men situationen kræver, at vi skærper fokus for at fastholde vores position, og ved at fokusere kan vi fastholde vores konkurrenceevne i resten af forretningen“.

Tidligere artikelArtelia og MOE styrker sammen tilstedeværelsen i Norge
Næste artikelBuilding Green går live med Danmarks største streamede program