Det skriver den hollandske organisation for flysikkerhed To70 i en rapport ifølge Politiken.

I rapporten er der kortlagt 50 ulykker, som alle fandt sted med større fly sidste år. To af dem var fatale og førte til sammenlagt 86 omkomne.

Det svarer til, at ulykkesraten har været 1 per 15 millioner flyvninger, skriver Politiken.

I 2022 var der til sammenligning 33 ulykker, som førte til 178 omkomne.

Statistikken bliver også bakket op af Hans Christian Stigaard, der har en fortid som trafikchef i Københavns Lufthavn. I dag arbejder han med flysikkerhed som konsulent.

Han forklarer, at udviklingen blandt andet er resultatet af et større fokus på sikkerhed end tidligere.

– Det gælder uddannelsesmæssigt for piloter, stewardesser og folk, der arbejder på jorden.

– Derudover er der en betydelig kontrol med luftfartsselskaber, og der er fokus på, at lufthavne overholder internationale bestemmelser om flytrafikken, siger han til avisen.

Det var et flystyrt i Nepal, som endte med at blive det mest fatale sidste år. Her mistede 72 personer livet.

Ulykken fandt sted i begyndelsen af året.

Det var et fly fra selskabet Yeti Airlines, der styrtede ned mellem den gamle lufthavn og den nye lufthavn i byen Pokhara, som er landets næststørste, og som ligger i den vestlige del af Nepal.

I en ulykke i delstaten Amazonas i Brasilien omkom 14 personer. Flystyrtet skete i provinsen Barcelos, der er et populært turistmål.

Det nedstyrtede fly var fra flyselskabet Manaus Aerotaxi.

/ritzau/