Foto: Cembrit // Cembrit Planker

Jysk Analyse har undersøgt danskernes kendskab til garanti og reklamationsret ved køb af byggemateriale. For 4 ud af 5 er garantien vigtig for valg af byggematerialer, men samtidig er 3 ud af 4 uvidende om reglerne på området. Jysk Analyse har gennemført undersøgelsen på vegne af byggematerialeleverandøren Cembrit, der ærgrer sig over resultatet af undersøgelsen. 

Over 1.000 danskere blev testet i deres kendskab til garanti og reklamationsret ved køb af byggematerialer. Undersøgelsen fra Jysk Analyse viser, at 81 procent af danskerne tilskriver garantien stor eller afgørende betydning for valg af byggematerialer, men samtidig er mange uvidende om, hvordan de er dækket af henholdsvis garanti og købeloven.

Jysk Analyse har gennemført undersøgelsen på vegne af den danske byggematerialeleverandør Cembrit. Salgsdirektør Karsten Østergaard Larsen hæfter sig ved, at kun 28 procent af danskerne er opmærksomme på, at der er meget stor forskel på den garanti, som byggematerialeleverandørerne tilbyder udover købelovens reklamationsret.

“Det er ikke nogen overraskelse, at den almindelige dansker ikke kan have detaljeret kendskab til alle de forskellige garantier, der findes på byggematerialer. Men vi arbejder netop med garanti som et vigtigt differentieringsparameter på niveau med pris og kvalitet. Derfor ærgrer vi os lidt over at se, at der ikke er mere opmærksomhed på de meget store forskelle, der er på garantierne, og som selvsagt er helt afgørende for, hvordan du er stillet, hvis du får brug for udskiftning af materialer inden for garantiperioden,” siger Karsten Østergaard Larsen.

Fokus på øget bevidsthed
Karsten Østergaard Larsen tilføjer, at Cembrit i 2019 igangsat flere aktiviteter, som netop skal skabe en større bevidsthed om vigtigheden af at orientere sig i garantien på byggematerialer, inden man træffer beslutning om køb.

“Jysk Analyses undersøgelse viser, at rigtig mange danskere anser garanti som vigtigt for valg af byggematerialer, så nu er det vores opgave at råbe lidt højere op om, hvad du som forbruger skal være særligt opmærksom på, og hvad vores garanti i Cembrit helt præcist dækker. For vi har en garanti, der netop indeholder mange af de kvaliteter, som danskerne vægter højest i en garanti,” tilføjer Karsten Østergaard Larsen.

Garantien skal være transparent
Dansk Byggeris branchechef Frederik Waitz Søborg henviser til, at mange danskere køber byggematerialer igennem en entreprenør, som dermed må forventes at have orienteret sig i de relevante garantier. Men han synes samtidig, at det er ærgerligt, hvis det manglende kendskab betyder, at forbrugeren ikke gør brug af de muligheder, som en garanti reelt kan give.

“Garantier kan sagtens være et konkurrenceelement og en måde at tiltrække kunder på, og i den forbindelse er det vigtigt, at garantien er transparent, så det fremstår klart og tydeligt, hvordan den dækker – og i hvor lang tid,” siger Frederik Waitz Søborg og tilføjer:

“Der skal fx være klarhed over, om garantien følger ejendommen eller køber, om garantien gradueres undervejs i garantiperioden samt, om garantien alene omfatter selve materialerne, eller om den også omfatter omkostninger til selv udskiftningsarbejdet.”

Tidligere artikelNorton Clippers SILENCIO-klinger er nomineret til Byggeriets Arbejdsmiljøpris 2020 
Næste artikelFischer forventer overskud i 2020 med ny strategi