Thomas Vilmar blev I 2019 hentet ind som ny direktør i fuge- og tætningsvirksomheden Ljungdahl A/S for at strømline og styre virksomheden i en ny retning. Foto: Ljungdahl.

På to år har fuge- og tætningsspecialisten Ljungdahl A/S strømlinet virksomheden, tilføjet nye kræfter til medarbejderstaben og gået fra at være leverandør til producent med gode resultater til følge.

For to år siden førte et opkøb til, at fuge- og tætningsspecialisten Ljungdahl A/S strømlinede virksomheden og gik fra at være leverandør til at producere egne varer. Det har haft en positiv effekt på alle parametre.

“Ekspertise og tekniske kunnen har alle dage været hovedpulsåren i Ljungdahl. Men med tiden har virksomhedens aktiviteter været spredt ud over områder, der ikke lå indenfor kernekompetencerne. Med ejerskiftet blev det muligt at levere fra egen produktion og stille langt større krav til produkterne samt at strømline virksomheden og fokusere på det, der giver mest værdi for kunderne og os”, fortæller Thomas Vilmar, som blev hentet ind som ny direktør fra Rockfon i 2019.

Fremgang på kerneområderne

Siden ejerskiftet har Ljungdahl lanceret adskillige nye produkter under eget navn. Herunder et fuldt produktprogram til at etablere tæthedsplaner i byggeriet. Samtidig har man afviklet produktgrupper, som lå for langt væk fra virksomhedens primære kompetencer, som er facadelukning, fugning og tætning.

De nye tiltag har givet pote og har fået antallet af ordrer i fugesegmentet til at stige med 20 procent og resulteret i mere end 100 nye kunder. Inden for glas og facade samt i tømrersegmentet har man oplevet god vækst, samtidig med at der er investeret i at øge kendskabet til virksomhedens kompetencer og tekniske viden i branchen.

“Vores store styrke ligger i vores erfaring og den rådgivning, vi tilbyder sammen med vores produkter, og vi er allerede et velkendt brand blandt de mere erfarne fugemontører i branchen. Men vi har haft sværere ved at nå ud til de yngre virksomheder, hvilket vi synes er ærgerligt, fordi vi tilbyder også sparring til dem, der gerne vil starte op som selvstændige fugemontører. Vi har derfor lagt en masse arbejde i en ny omfattende digital strategi for at udbrede kendskabet til vores kompetencer”, siger Thomas Vilmar.

Alle ansatte skal kunne håndværket

Thomas Vilmar fremhæver også massive investeringer i lager og logistik, samt i udvidelse og opkvalificering af medarbejderstaben som afgørende for firmaets succes. Siden Thomas Vilmars ankomst er der således tilføjet erfarne folk fra branchen i form af en kemiingeniør, en ny marketingchef og en sælger til at dække Sjælland, så der i dag er 13 fastansatte tilknyttet kontoret i Allerød. Her er uddannelse blevet en fast del af hverdagen, hvor nye såvel som gamle ansatte modtager teknisk oplæring i virksomhedens produkter og løsninger.

“Vores kunder er professionelle fagfolk, og derfor uddanner vi løbende vores ansatte, så alle ved, hvad de har med at gøre. Det er meget vigtigt for os, at alle ansatte kan håndværket og møder kunderne i øjenhøjde”, siger Thomas Vilmar.

Som en del af den nye strategi er virksomhedens hjemmeside og visuelle identitet ligeledes ved at blive opdateret med et mere gennemgående projektorienteret og brugervenligt udtryk med fokus på udfordringer og løsninger. På produktsiden er dampspærre seneste kategori til at gennemgå en større udvikling og kvalitetssikring, så den afspejler virksomhedens kompromisløse krav til kvalitet.

Tidligere artikel1927 Estate og Adsbøll i nyt samarbejde
Næste artikelDansk-svensk bruseteknologi skal åbne døre til B2B-markedet